Zoeken
Praktijkvoorbeeld
09 september 2019

Kiezen tussen offerfeest of eerste schooldag

In 2017 viel de eerste dag van het nieuwe schooljaar samen met het Offerfeest, een belangrijk feest binnen de islam. In de media ontstond toen plots een groot debat waarbij de vraag rees of de start van het schooljaar niet moest worden uitgesteld. Om lege klassen te vermijden koos een beperkt aantal scholen ervoor de schoolstart uit te stellen, wat tegenstanders deed fulmineren over de ‘islamisering van het onderwijs’.

Juridisch gezien was er alleszins geen probleem. Het Offerfeest werd net als het Suikerfeest door de Belgische Grondwet erkend als levensbeschouwelijke feestdag. Moslimleerlingen zijn op die manier gewettigd afwezig. Niettemin werd de situatie door vele moslims als een dilemma beschouwd. De start van het schooljaar is ook immers ook een heel belangrijk moment.

Pedagogisch begeleider Chris Wyns van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen schetst hoe een bepaalde school omging met dit dilemma: ‘Eén school had een goede oplossing gevonden door op voorhand, aan het eind van het voorgaande trimester al in gesprek te gaan en te horen hoe het Offerfeest normaal verloopt. Uit dat gesprek is een compromis dan gegroeid. Zo startte de school wel op 1 september met het nieuwe schooljaar, maar wel op een later tijdstip dan gebruikelijk zodat alle moslimleerlingen ’s morgens naar de moskee konden gaan. Terwijl thuis het feest dan verder werd voorbereid, konden de leerlingen wel de schoolstart meemaken. In de namiddag werd dan vroeger afgerond zodat de iedereen thuis mee kon feesten.

‘Dit is een mooi voorbeeld van hoe dialoog tot een oplossing leidt, op een moment dat er een dilemma is, en je geneigd bent om de knoop door te hakken in de ene of de andere richting. De ouders hadden misschien op een verdergaande oplossing gehoopt, maar ze waren tevreden dat er naar hen werd geluisterd en dat er in de uiteindelijke oplossing een stuk van hun vraag was verwerkt.’