Doelgroep: Onderwijsprofessional
Handboekenvergelijking Israël-Palestina: kijken door elkaars bril
Stefanie Van Brussel maakte samen met derdegraads leerlingen een bijzondere denkoefening in een poging een zeer geladen ontwerp te ontmijnen en bespreekbaar te maken vanuit verschillende perspectieven.
Meer infoPolarisatie onder jongeren in niet-stedelijke gebieden onderzocht
KIS onderzocht de aard en oorzaken van polarisatie onder jongeren in niet-stedelijke gebieden. Op basis hiervan stelde men ook een overzicht op waarin verschillende tools en werkwijzen voor jongerenwerkers werden weergegeven.
Meer infoStruisvogel Sessie maakt morele dilemma’s behapbaar
Wat doe je als een jongere niet wil meedoen aan een activiteit vanwege het geloof? Hoe reageer je als een leerling homofobe scheldwoorden gebruikt? De tool ‘Struisvogel Sessie’ helpt om het gesprek aan te gaan over dit soort situaties die vaak leiden tot morele dilemma’s.
Meer infoRicht je als school een gebedsruimte in?
Hoe ga je als school om met de vraag om te kunnen bidden op school? Niet door meteen een gebedsruimte in te richten, stelt imam en expert Khalid Benhaddou.
Meer infoAanpak sociale polarisatie na gevecht in school
De sociale context waarin jongeren opgroeien staat soms in schril contract met elkaar. In een Antwerpse klas mondde een groeiende sociale polarisatie uit in een groepsgevecht.
Meer infoDimokritos Kavadias over polarisatie in het Brussels onderwijs
Dimokritos Kavadias licht het opzet én de eerste resultaten van DEBEST toe. Dit onderzoeksprogramma spitst zich toe op polarisering, radicalisering, extremistische ideologieën, superdiversiteit in het metropolitaans Brussels onderwijs.
Meer infoRapport polarisatie en aanpakken in het jeugddomein
Het Verwey-Jonker Instituut voerde samen met het Nederlands Jeugdinstituut een verkenning uit naar oplopende maatschappelijke spanningen en polarisatie in het jeugddomein.
Meer infoPartijpolitieke polarisatie in de klas
Een leraar wordt tijdens een les rond migratie geconfronteerd met een leerling waarbij alleen al het woord ‘Koerden’ werkt als een rode lap op een stier.
Meer infoHandleiding ‘Je hebt makkelijk praten’
De handleiding van de Nederlandse Stichting School & Veiligheid helpt docenten bij het begeleiden van gesprekken over maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas.
Meer info‘Deïslamiseer’ probleemgedrag bij moslimleerlingen
Hoe ga je om met een moslim die een bepaalde uitspraak doet of gedrag vertoont dat afwijkt van de norm? Ga je dit automatisch kaderen in het licht van diens religieuze identiteit?
Meer infoSchoolinspecteur bemiddelt tussen jongeren en politie
Schoolinspecteur Fabio Carzedda (politie CARMA) is een bemiddelaar. Met een mix van toegankelijkheid en autoriteit ontmijnt hij conflicten tussen jongeren en politie.
Meer infoKunstproject: leer je leerlingen op een andere manier kennen
Hoe kan je tot een gesloten leerling doordringen? Een kunstproject levert onverwacht verrassende resultaten op. Leerling Ilias getuigt.
Meer infoRacisme bij ouders: hoe reageer je?
Racistische reacties kan je ook bij ouders aan de schoolpoort tegenkomen. Hoe reageer je als school op zo’n incident? Klasse stelde 8 tips op.
Meer infoNormaal Radicaal. Webinars over radicalisering en identiteit
In deze reeks van drie webinars neemt het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie het radicalisatie-verschijnsel onder de loep, en werpt het enkele kritische vragen op.
Meer infoDigitale module ‘Omgaan met extreem gedrag’
Deze online tool helpt leraren in het middelbaar onderwijs om het gesprek aan te gaan over maatschappelijke spanningen binnen de school.
Meer infoOmgaan met controverse en polarisatie in de klas
Dit boek van Maarten Van Alstein biedt een pedagogisch kader om in de klas en op school om te gaan met controverse en polarisatie.
Meer infoInfofiche ‘Didactisch aan de slag rond controversiële onderwerpen’
Om aan de slag te gaan rond netelige maatschappelijke kwesties kan je beroep doen op verschillende werkvormen. Deze infofiche reikt mogelijkheden én randvoorwaarden aan.
Meer infoInfofiche ‘Controversiële onderwerpen in het leerplan’
Deze infofiche biedt enkele pedagogische en didactische handvatten aan, voor het lesgeven over onderwerpen als koloniaal geweld, de Holocaust of de evolutietheorie.
Meer infoInfofiche ‘Reageren op confronterende uitspraken en verhitte discussies’
Hoe reageer je op confronterende uitspraken? Hoe zorg je ervoor dat de situatie niet escaleert, terwijl je toch probeert een gesprek aan te gaan?
Meer infoComplotdenken in de klas: praktische tips voor docenten
De Nederlandse Anne Frank Stichting stelde samen met Stichting School & Veiligheid een aantal praktische tips en suggesties op.
Meer infoVia ‘Democratische Dialoog’ naar een verbindend gesprek
Een Democratische Dialoog is een verbindende en onderzoekende dialoog over een moeilijk bespreekbare kwestie.
Meer infoTips voor het lesgeven over de evolutietheorie
Sommige leerkrachten ervaren al stress op voorhand als ze weten dat ze de evolutietheorie moeten uitleggen aan jongeren.
Meer infoExperiment: de evolutietheorie doceren op drie manieren
Als leraar vraag je je af hoe je best de evolutietheorie doceert. Een interessant experiment hierover werd uitgevoerd in een Gentse secundaire school.
Meer infoPolariserende uitspraken monden uit in conflict. Wat doe je als leraar?
Soms kan het behandelen van een bepaald onderwerp tijdens de les al genoeg zijn om polariserende uitspraken te ontlokken aan een leerling.
Meer infoJongeren weigeren één minuut stilte na aanslagen
Na de aanslagen in Brussel werd er in verschillende scholen een minuut stilte gehouden als steunbetuiging voor de slachtoffers. Enkele scholen werden geconfronteerd met een groep jongeren die weigerden aan deze minuut deel te nemen.
Meer infoDialoogtips: richtlijnen voor een gesprek over maatschappelijk en levensbeschouwelijk gevoelige thema’s
Lerarenopleiders en leerkrachten missen vaak concrete handvaten om een constructief gesprek over maatschappelijk en levensbeschouwelijk gevoelige thema’s te faciliteren.
Meer infoKlas Op Stelten: Webinars over controverses op school
Bekijk een dubbel webinar rond controverses in de klas en op school, met concrete aanwijzingen om constructief om te gaan met leerstof die controverse kan oproepen.
Meer infoIdentiteit in de aanslag: onderzoeksrapport Awel
De terreuraanslagen van Parijs, Brussel en Zaventem en Manchester hebben de jongeren die jongerenhulplijn Awel contacteerden emotioneel geraakt. Awel schreef hier een onderzoeksrapport over.
Meer infoNederlandse jongeren over polarisatie
De Nationale Jeugdraad schreef in 2017 een rapport over polarisatie in Nederland vanuit de beleving van jongeren.
Meer infoVorming ‘Wij of zij: omgaan met de dynamiek van polarisatie’
Meer infoOmgaan met moslimleerlingen die niet meegaan op uitstap
Ouders met een moslimachtergrond sturen soms hun kinderen niet mee op meerdaagse schooluitstappen. Uitzonderlijk kan dit aanleiding geven tot een onderhuids groeiende polarisatie.
Meer infoPreventieve aanpak op school na couppoging in Turkije
De mislukte staatsgreep in Turkije in juli 2016 dreigt de relaties tussen verschillende gemeenschappen in het Antwerpse Atheneum te vertroebelen. De directrice grijpt in.
Meer infoHoe gaan gidsen in Kazerne Dossin om met polarisatie?
Als gids in Kazerne Dossin kan je je nu en dan verwachten aan gepeperde uitspraken. Hoe ga je daar als gids best mee om?
Meer infoKiezen tussen offerfeest of eerste schooldag
In 2017 viel de eerste dag van het nieuwe schooljaar samen met het Offerfeest, een belangrijk feest binnen de islam. Hoe kunnen scholen best reageren?
Meer infoVraag naar halal verdeelt lerarenkorps
Enkele ouders vragen halalvoeding voor hun kinderen te voorzien tijdens een kennismakingsdriedaagse. Er ontstaat onenigheid binnen het lerarenteam.
Meer infoUitsluiting leerling met epilepsie van schoolreis
Een leerling wordt omwille van zijn epilepsie gevraagd niet mee te gaan op schoolreis. De posities tussen school en ouders verharden en de gesprekken lopen helemaal vast.
Meer infoVarkensvlees tijdens kookles met moslimjongeren
Emilie Le Roi bekijkt in dit filmpje wat de regelgeving hierover zegt, en hoe scholen zich hierop kunnen voorbereiden.
Meer infoSeksuele vorming geven aan moslimjongeren
De lessen rond seksuele en relationele vorming zorgen bij leerling én leerkracht al gauw voor het schaamrood op de wangen. Emilie Le Roi, auteur van 'Halal of niet?', geeft enkele tips mee.
Meer info‘Wij zijn in oorlog’. Directrice blijft in het midden tijdens polarisatie
Tijdens een felle, polariserende discussie liet Karin Heremans zich niet in de rol van pusher duwen, maar bleef ze in het midden staan.
Meer infoVerliefdheid leidt tot polarisatie tussen gemeenschappen
Een aanvaring tussen twee meisjes mond uit in een hoogoplopende polarisatie tussen de Portugese en de Marokkaanse gemeenschap op school.
Meer infoVerbod op spaghettibandjes niet nageleefd
Op een school ontstaat heisa wanneer meisjes het niet naleven van het verbod op spaghettibandjes aanklaagden.
Meer infoWeigering deelname kennismakingsmoment met imam
Pedagogisch begeleider Chris Wyns gaat samen met alle partijen in dialoog, op zoek naar een oplossing.
Meer infoOmgaan met weigering deelname aan zwemles
Hoe ga je als school om met een leerling die weigert deel te nemen aan de zwemles? Hoe ga je in gesprek zonder in conflict te verzanden? Pedagogisch begeleider Chris Wyns geeft enkele tips mee.
Meer infoLeerlingen tijdens ramadan begeleiden
Wanneer jonge leerlingen op school aangeven dat ze meedoen aan de ramadan, stuit dit vaak op heel wat bezorgdheid. Emilie Le Roi bekijkt in dit filmpje hoe je als leraar of directie kan omgaan met deze situatie.
Meer info