Thema: Cultuur
Inzicht in (de)polarisatie rond Sinterklaasintocht
De maatschappelijke spanningen rond de intocht van Sinterklaas werden in Nederland vanuit het denkkader van Bart Brandsma benaderd. De handreiking biedt houvast aan bestuurders, ambtenaren en communicatieadviseurs.
Meer infoHandleiding Intersectioneel denken voor professionals
In deze handleiding van ella vzw wordt uitgelegd wat intersectionaliteit precies is, waarin het verschilt van benaderingen zoals gelijke kansen en diversiteit, en worden concrete tips gegeven voor organisaties.
Meer infoAanpak sociale polarisatie na gevecht in school
De sociale context waarin jongeren opgroeien staat soms in schril contract met elkaar. In een Antwerpse klas mondde een groeiende sociale polarisatie uit in een groepsgevecht.
Meer infoHandreiking: omgaan met maatschappelijke spanningen in wijken
Een dossier met achtergrondinformatie en praktische tips voor professionals en beleidsambtenaren, opgesteld door het Kennisplatform Integratie en Samenleving.
Meer info‘Deïslamiseer’ probleemgedrag bij moslimleerlingen
Hoe ga je om met een moslim die een bepaalde uitspraak doet of gedrag vertoont dat afwijkt van de norm? Ga je dit automatisch kaderen in het licht van diens religieuze identiteit?
Meer infoSchoolinspecteur bemiddelt tussen jongeren en politie
Schoolinspecteur Fabio Carzedda (politie CARMA) is een bemiddelaar. Met een mix van toegankelijkheid en autoriteit ontmijnt hij conflicten tussen jongeren en politie.
Meer infoKunstproject: leer je leerlingen op een andere manier kennen
Hoe kan je tot een gesloten leerling doordringen? Een kunstproject levert onverwacht verrassende resultaten op. Leerling Ilias getuigt.
Meer infoRacisme bij ouders: hoe reageer je?
Racistische reacties kan je ook bij ouders aan de schoolpoort tegenkomen. Hoe reageer je als school op zo’n incident? Klasse stelde 8 tips op.
Meer infoHandleiding: van polarisatie naar verbinding in buurten
Hoe kan je als gemeente of buurtprofessional vroegtijdig polarisatie op buurtniveau signaleren, voorkomen en verminderen?
Meer infoInfofiche ‘Didactisch aan de slag rond controversiële onderwerpen’
Om aan de slag te gaan rond netelige maatschappelijke kwesties kan je beroep doen op verschillende werkvormen. Deze infofiche reikt mogelijkheden én randvoorwaarden aan.
Meer infoVia ‘Democratische Dialoog’ naar een verbindend gesprek
Een Democratische Dialoog is een verbindende en onderzoekende dialoog over een moeilijk bespreekbare kwestie.
Meer infoDialoogtips: richtlijnen voor een gesprek over maatschappelijk en levensbeschouwelijk gevoelige thema’s
Lerarenopleiders en leerkrachten missen vaak concrete handvaten om een constructief gesprek over maatschappelijk en levensbeschouwelijk gevoelige thema’s te faciliteren.
Meer infoKlas Op Stelten: Webinars over controverses op school
Bekijk een dubbel webinar rond controverses in de klas en op school, met concrete aanwijzingen om constructief om te gaan met leerstof die controverse kan oproepen.
Meer infoIdentiteit in de aanslag: onderzoeksrapport Awel
De terreuraanslagen van Parijs, Brussel en Zaventem en Manchester hebben de jongeren die jongerenhulplijn Awel contacteerden emotioneel geraakt. Awel schreef hier een onderzoeksrapport over.
Meer infoOmgaan met moslimleerlingen die niet meegaan op uitstap
Ouders met een moslimachtergrond sturen soms hun kinderen niet mee op meerdaagse schooluitstappen. Uitzonderlijk kan dit aanleiding geven tot een onderhuids groeiende polarisatie.
Meer infoPreventieve aanpak op school na couppoging in Turkije
De mislukte staatsgreep in Turkije in juli 2016 dreigt de relaties tussen verschillende gemeenschappen in het Antwerpse Atheneum te vertroebelen. De directrice grijpt in.
Meer infoHoe gaan gidsen in Kazerne Dossin om met polarisatie?
Als gids in Kazerne Dossin kan je je nu en dan verwachten aan gepeperde uitspraken. Hoe ga je daar als gids best mee om?
Meer infoKiezen tussen offerfeest of eerste schooldag
In 2017 viel de eerste dag van het nieuwe schooljaar samen met het Offerfeest, een belangrijk feest binnen de islam. Hoe kunnen scholen best reageren?
Meer infoVraag naar halal verdeelt lerarenkorps
Enkele ouders vragen halalvoeding voor hun kinderen te voorzien tijdens een kennismakingsdriedaagse. Er ontstaat onenigheid binnen het lerarenteam.
Meer infoBurgemeester Bart Somers over de lokale aanpak van polarisatie in Mechelen
Voor de aanpak van polarisering en radicalisering kan de stad een positief trackrecord voorleggen.
Meer infoVarkensvlees tijdens kookles met moslimjongeren
Emilie Le Roi bekijkt in dit filmpje wat de regelgeving hierover zegt, en hoe scholen zich hierop kunnen voorbereiden.
Meer infoSeksuele vorming geven aan moslimjongeren
De lessen rond seksuele en relationele vorming zorgen bij leerling én leerkracht al gauw voor het schaamrood op de wangen. Emilie Le Roi, auteur van 'Halal of niet?', geeft enkele tips mee.
Meer info‘Wij zijn in oorlog’. Directrice blijft in het midden tijdens polarisatie
Tijdens een felle, polariserende discussie liet Karin Heremans zich niet in de rol van pusher duwen, maar bleef ze in het midden staan.
Meer infoVerliefdheid leidt tot polarisatie tussen gemeenschappen
Een aanvaring tussen twee meisjes mond uit in een hoogoplopende polarisatie tussen de Portugese en de Marokkaanse gemeenschap op school.
Meer infoVerbod op spaghettibandjes niet nageleefd
Op een school ontstaat heisa wanneer meisjes het niet naleven van het verbod op spaghettibandjes aanklaagden.
Meer infoOmgaan met weigering deelname aan zwemles
Hoe ga je als school om met een leerling die weigert deel te nemen aan de zwemles? Hoe ga je in gesprek zonder in conflict te verzanden? Pedagogisch begeleider Chris Wyns geeft enkele tips mee.
Meer infoLeerlingen tijdens ramadan begeleiden
Wanneer jonge leerlingen op school aangeven dat ze meedoen aan de ramadan, stuit dit vaak op heel wat bezorgdheid. Emilie Le Roi bekijkt in dit filmpje hoe je als leraar of directie kan omgaan met deze situatie.
Meer info