Zoeken
Tools & tips
11 september 2019

Complotdenken in de klas: praktische tips voor docenten

Hoe ga je als docent om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen en juist wel zeggen? De Nederlandse Anne Frank Stichting stelde samen met Stichting School & Veiligheid een aantal praktische tips en suggesties op van hoe je het beste met complottheorie├źn in de klas omgaat.

Neem complotdenken in de klas serieus

Veel docenten vinden het lastig om met leerlingen die denken in complotten om te gaan. Een uitlating of opvatting van een leerling kan een les verstoren. Hij of zij komt met een verhaal of idee dat haaks staat op het wereldbeeld en de waarneming van de docent voor de klas.

Het is belangrijk om leerlingen die in complotten geloven serieus te nemen. Weerleggen of onderuithalen van een complot met alleen feitelijke informatie werkt juist niet. Wat wel werkt, is samen met de leerlingen op zoek gaan naar wat waar is. Wees daarbij open en nieuwsgierig.

Hoe je dat doet, lees je uitgebreid in de download ‘Complotten in de klas’.

Complotten in de Klas download

Praktijkvoorbeelden

Hoe omgaan met polarisatie in de klas?

Meer info

Hoe wetenschappelijke micro-influencers vaccintwijfelaars weten te overhalen

Meer info

Hoe geef je les over de Holocaust in een multiculturele klas?

Meer info