Zoeken
Tools & tips
09 oktober 2019

‘Deïslamiseer’ probleemgedrag bij moslimleerlingen

Hoe ga je om met een moslim die een bepaalde uitspraak doet of gedrag vertoont dat afwijkt van de norm? Ga je dit automatisch kaderen in het licht van diens religieuze identiteit? Emilie Le Roi wil jou als leraar of directeur behoeden voor die val.

Emilie Le Roi, auteur van het boek ‘Halal of niet? Alle vragen omtrent islam en onderwijs in Vlaanderen beantwoord’ en tevens aanspreekpunt polarisering voor het departement Onderwijs, legt de vinger op de wonde. Le Roi: ‘Je eigen levenbeschouwing is natuurlijk belangrijk. Het bepaalt voor een stuk wie je bent. Maar elke identiteit is meerlagig. Als wij altijd focussen op die religieuze deelidentiteit, dan gaan moslimjongeren juist de neiging vertonen om hierop meer te gaan terugplooien. Probeer daarom de uitspraak, het gedrag of de handeling van de jongere te deïslamiseren.’

‘Gaat een moslimmeisje bijvoorbeeld niet mee zwemmen? Bekijk dan welk probleem hieraan ten grondslag ligt. Ga er niet automatisch van uit dat het over een voorkeur voor gescheiden zwemmen gaat. Misschien is het meisje gewoon beschaamd of is ze wat verdikt. Misschien verbergt ze blauwe plekken. Of misschien houdt ze gewoon helemaal niet van zwemmen.’

Praktijkvoorbeelden

Handboekenvergelijking Israël-Palestina: kijken door elkaars bril

Meer info

Zelfmoord leidt tot polarisatie in moskee

Meer info

Richt je als school een gebedsruimte in?

Meer info