Zoeken
Tools & tips
11 september 2019

Normaal Radicaal. Webinars over radicalisering en identiteit

Al een hele tijd worden politiek en media beheerst door het begrip ‘radicalisering’. De verantwoordelijkheid voor preventie en detectie komt grotendeels bij het onderwijs terecht. In deze reeks van drie webinars neemt het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH) het radicalisatie-verschijnsel onder de loep, en werpt het enkele kritische vragen op. Is radicalisering eigenlijk wel zo’n recent fenomeen? Zijn radicale ideeën soms nodig? En worden we zelf niet radicaler door ons blind te staren op hoe ‘de ander’ radicaliseert?

Tijdens drie webinars van 60 minuten buigen Christophe Busch, directeur van Kazerne Dossin, en Cherif El Farri, directeur van Ceapire, zich over dit onderwerp. Samen plaatsen zij een en ander in perspectief. Op basis van deze webinars maakte het BCH bovendien inhoudelijke dossiers die gratis kunnen gedownload worden. Deze documenten bevatten een samenvatting van de belangrijkste inzichten, tips, verwijzingen naar interessante websites en literatuur, vragen van het publiek en de antwoorden van onze experten Christophe Busch en Cherif El Farri.

Sessie 1: Radicalisering in perspectief

Sinds de oorlog in Syrië waarschuwt de pers ons bijna dagelijks voor radicale jongeren. Maar wordt het begrip ‘radicaal’ niet buiten proportie voorgesteld? Is er werkelijk reden tot paniek? Leidt radicalisme automatisch naar extremisme? Moeten we radicale ideeën dan maar in de kiem smoren? In deze eerste sessie tonen onze specialisten hoe radicalisme een normaal fenomeen is in onze samenleving en hoe angst steeds een slechte raadgever is.

Sessie 2: Waar komt gewelddadige radicalisering vandaan?

Zeg ‘radicaliserende jongeren’ en velen denken meteen aan moslims. Nochtans zijn er erg veel verschillende contexten van gewelddadige radicalisering. Of het nu gaat om een SS-er in nazi-Duitsland, over een aanhanger van de Ku Klux Klan in de VS of over een jonge moslim die naar het kalifaat vertrekt, hun radicaliseringsprocessen lopen soms opvallend gelijk. In deze sessie kom je meer te weten over de factoren die hier een rol in spelen.

Sessie 3: Dialoog en positieve identiteitsontwikkeling

Sinds 2013 bleven in diverse scholen plaatsen leeg in de klas. Het radicaliseringsproces van deze ‘Syriëstrijders’ had hen steeds meer geïsoleerd van waardevolle relaties met vrienden, ouders of school. Onze democratisch model bood in hun ogen geen humaan toekomstperspectief. Hoe vang je als school tijdig signalen op? Is repressie het antwoord of kan je daar ook constructief mee aan de slag? En wie kan helpen om deze jongeren te ondersteunen in een positieve identiteitsontwikkeling?

Bekijk hier de sessies

Praktijkvoorbeelden

Handboekenvergelijking Israël-Palestina: kijken door elkaars bril

Meer info

Zelfmoord leidt tot polarisatie in moskee

Meer info

Richt je als school een gebedsruimte in?

Meer info