Agenda

20/05 Studiedag Gamification, haatspraak en radicalisering

  • 20/05/2022
  • 09:00 - 16:00
  • Kazerne Dossin, Goswin de Stassartstraat 153 Mechelen

Met een omzet van 175 miljard dollar, en meer dan 3 miljard gamers wereldwijd, neemt de gaming business een belangrijke plaats in binnen onze maatschappij. Deze groeiende populariteit zorgt er jammer genoeg ook voor dat de gaming cultuur steeds aantrekkelijker wordt voor extremisten om propaganda te verspreiden en haatspraak verder te normaliseren. Hoe kunnen we signalen van radicalisering - en schadelijke polarisatie op gaming platformen tijdig herkennen, signaleren en ingrijpen waar nodig?

Supersnel internet zorgt ervoor dat spelers uit alle uithoeken van de wereld door één muisklik met elkaar verbonden worden, waardoor gaming uitgroeide tot een belangrijke sociale activiteit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat meer dan de helft van alle Europese 15-24-jarigen regelmatig online games spelen. Op deze platformen zien we dat jongeren ook in aanraking komen met verdraaide informatie van extremisten die er op uit zijn hen te radicaliseren. Dit doen ze niet alleen via gaming platformen maar ook door gaming referenties in taal en memes.  In extreme gevallen, denk maar aan de aanslag in Christchurch in 2019, kan gamification ook worden gebruikt in de modus operandi van terroristische aanslagen

Schrijf je in

Met de studiedag “Gamification, haatspraak en radicalisering” willen Textgain, LIVC Carma en het Wij-Zij Netwerk de handen in elkaar slaan om hierover te sensibiliseren en te inspireren. De studiedag is gratis en gaat door op vrijdag 20 mei van 9:00 – 16:00

De studiedag zal doorgaan in Kazerne Dossin (Mechelen). In de voormiddag zullen in Mechelen sprekers van Vlaams Vredesinstituut, Tech Against Terrorism, DPG Media en Textgain de deelnemers meer inzicht geven in het fenomeen van gamification. In de namiddag staan op beide locaties verschillende workshops op het programma. Deze workshops staan in het teken van gamification als wapen binnen de preventie van radicalisering. Hierbij zullen projecten zoals Press To Pause, GAMER, Orpheus, en U-NIGHT worden voorgesteld.