Praktijkvoorbeeld

Hoe wetenschappelijke micro-influencers vaccintwijfelaars weten te overhalen

Via het verspreiden van juiste wetenschappelijke informatie op sociale media kunnen sommige wetenschappers alsnog twijfelaars bereiken

In november 2021 hebben zich alsnog 8000 mensen laten overtuigen om hun eerste coronavaccin te zetten. De redenen hiervoor zijn divers, maar één daarvan die bij zo'n beslissing kan helpen is het werk van 'micro-influencers' - personen die via sociale media bewust en expliciet juiste wetenschappelijke informatie gaan verspreiden. Oftewel vuur met vuur bestrijden.

Sigrid begon haar account Fichtechniq omdat ze als biologe veel vragen kreeg van vrienden en kennissen in verband met de corona-crisis. Ze vond de krantenartikels nogal sensationeel en wou meer genuanceerde informatie brengen. Daarom maakt ze mooi opgemaakte fiches, waarmee ze expliciet juiste wetenschappelijke informatie gaat verspreiden. De fiches worden dan weer snel opgepikt door personen met een groot bereik en zo gaat haar informatie bij een groot aantal mensen landen.

Hoe online een gesprek voeren met twijfelaars?

Personen die haar pagina bezoeken zijn gevaccineerden, twijfelaars en fervente tegenstanders van het coronavaccin, die allen snel een gesprek met haar opstarten. Ze geeft aan dat het nuttig is om met de twijfelaars in gesprek te gaan, want vaak hoort ze namelijk achteraf dat ze zich alsnog hebben laten vaccineren. Let wel, Sigrid gaat hen expliciet niet proberen overtuigen, maar verschaft hen gewoon juiste informatie. Gaan overtuigen werkt volgens haar toch averechts, het is beter om een luisterend oor te bieden. Daarnaast geeft ze nog een aantal andere algemene principes hoe online een gepolariseerd gesprek te voeren:

  • Vermijd drama en draag zorg voor uzelf. Sommige personen reageren erg toxisch en gaan persoonlijk aanvallen – het is beter deze gesprekken uit de weg te gaan.
  • Kijk goed het perspectief van de ander na. Probeer in te spelen op waar de ander vandaan komt en geef enkel de relevante informatie.
  • Gebruik metaforen. Probeer op een beeldende manier aan wetenschapscommunicatie te doen, met achtergrondkennis en context.

Ook niet-wetenschappers kunnen volgens haar een belangrijke rol spelen in deze gesprekken. Technische kennis is uiteindelijk maar kennis, empathie is veel belangrijker in een gesprek met een twijfelaar. Vanaf je je kan inleven in de situatie van de andere persoon, en meer helder kan maken hoe wetenschappelijk denken werkt, kan je al een grote impact maken.