Praktijkvoorbeeld

Vraag naar halal verdeelt lerarenkorps

Wanneer een secundaire school besluit een kennismakingsdriedaagse voor hun eerstejaars te organiseren, vragen moslimouders halalvoeding voor hun kinderen te voorzien. Er ontstaat onenigheid binnen het lerarenteam.

Chris Wyns, pedagogisch begeleider bij het Katholiek Onderwijs Vlaanderen vertelt: ‘Een aantal moslimouder wensten niet dat hun kinderen meegingen, tenzij er in halalvoeding kon worden voorzien. Het was de eerste keer dat die school met die vraag werd geconfronteerd. Binnen het lerarenkorps lag dat bij sommige mensen moeilijk. Er ontstond een discussie die al gauw op identiteit werd betrokken.  ‘Moeten we daar nu ook al mee beginnen?’.

Voor de verblijfplaats bleek het geen probleem om halaleten te voorzien. Men besloot daarop het onderwerp te herkaderen en een dialoog op te starten met de leraren, niet met de ouders, want hun vraag was duidelijk. Samen ging het lerarenteam op zoek naar het belangrijkste vraagstuk: waarom werd de driedaagse georganiseerd?

Wyns: ‘Ze concludeerden dat het doel van de uitstap juist was om jongeren kennis te laten maken met elkaar en te leren van elkaars gewoonten. Dat was uiteindelijk een stuk belangrijker dan ons oordeel over de vraag naar halal.’