Docenten spelen een cruciale rol om maatschappelijk gevoelige onderwerpen zó te bespreken, dat het betekenisvolle leermomenten worden voor leerlingen over hoe we met elkaar in deze diverse wereld samenleven. Het voeren van een gesprek over maatschappelijk gevoelige onderwerpen – zoals vrijheid van meningsuiting, vluchtelingenproblematiek, extremisme en seksuele diversiteit – gaat echter vaak gepaard met dilemma’s en onzekerheden bij docenten.
Hulpmiddel
De handleiding helpt u bij het voorbereiden van een gesprek over een gevoelig onderwerp met de leerlingen in de klas. Naast een theoretisch kader bevat de handleiding opdrachten waarmee u oefent in de praktijk. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- een hulpmiddel voor de voorbereiding en de evaluatie van het gesprek;
- verschillende typen gespreksaanpakken;
- diverse docentrollen;
- aandachtspunten bij de uitvoering van het gesprek,
- tips voor het omgaan met ‘oververhitting’ in het gesprek
- tips voor het stellen van open vragen in het gesprek.
Download de handleiding hier
Meer weten?
Lees verder op de site van Nederlandse Stichting School & Veiligheid