Onderzoeksresultaat
26 april 2022

Hoe omgaan met trollen, hartluchters, meelezers en meer?

Vlaams Vredesinstituut en het instituut voor Mediastudies van de KU Leuven publiceren een nieuw rapport dat je kan gebruiken om beter om te gaan met affectieve online polarisering.

Hoe ga je als overheidsinstelling of organisatie om met gebruikers van sociale media en met debatten die online onaangenaam en soms zelfs vijandig worden? In dit nieuwe rapport krijgen overheidsinstellingen - en organisaties tips, concrete handvatten en inzichten in de verschillende typen sociale mediagebruikers. Als communicatieverantwoordelijke of moderator sta je dan sterker in je schoenen om online polarisering aan te pakken en te voorkomen.

Sociale mediagebruikers

Onderzoekers Bart Vyncke, Baldwin Van Gorp en Michaël Opgenhaffen van het Instituut voor Mediastudies (KU Leuven) gingen aan de hand van een inhoudsanalyse van 74 online debatten en 40 diepte-interviews met sociale mediagebruikers op zoek naar oorzaken van schadelijke polarisering en mogelijke pistes om er constructief mee om te gaan.

Het rapport brengt aan de hand van tientallen debatten op Twitter, Facebook en Instagram rond 5 thema’s (Inclusiviteit, identiteit en “woke”; Maatregelen in verband met COVID-19; #MeToo; Natuur en klimaat; Migratie en mensen met een migratieachtergrond) in kaart welke elementen in berichten de kans op aanvallende of vijandige commentaren verhogen. Tegelijkertijd worden ook 5 verschillende types gebruikers onderscheiden aan de hand van de motieven en strategieën waarmee ze op sociale media actief zijn; disputanten, hartluchters, meelezers, trollen, en debat-entrepreneurs.

Vlaams Vredesinstituut