Thema: Wetenschap
‘Deradicalisering’: Wetenschappelijke inzichten voor een Vlaams beleid
Het Vlaams Vredesinstituut wil met dit boek internationaal onderzoek over gewelddadig extremisme vertalen naar het beleid en de praktijk in Vlaanderen.
Meer infoInfofiche ‘Didactisch aan de slag rond controversiële onderwerpen’
Om aan de slag te gaan rond netelige maatschappelijke kwesties kan je beroep doen op verschillende werkvormen. Deze infofiche reikt mogelijkheden én randvoorwaarden aan.
Meer infoInfofiche ‘Controversiële onderwerpen in het leerplan’
Deze infofiche biedt enkele pedagogische en didactische handvatten aan, voor het lesgeven over onderwerpen als koloniaal geweld, de Holocaust of de evolutietheorie.
Meer infoComplotdenken in de klas: praktische tips voor docenten
De Nederlandse Anne Frank Stichting stelde samen met Stichting School & Veiligheid een aantal praktische tips en suggesties op.
Meer infoVia ‘Democratische Dialoog’ naar een verbindend gesprek
Een Democratische Dialoog is een verbindende en onderzoekende dialoog over een moeilijk bespreekbare kwestie.
Meer infoTips voor het lesgeven over de evolutietheorie
Sommige leerkrachten ervaren al stress op voorhand als ze weten dat ze de evolutietheorie moeten uitleggen aan jongeren.
Meer infoExperiment: de evolutietheorie doceren op drie manieren
Als leraar vraag je je af hoe je best de evolutietheorie doceert. Een interessant experiment hierover werd uitgevoerd in een Gentse secundaire school.
Meer infoDialoogtips: richtlijnen voor een gesprek over maatschappelijk en levensbeschouwelijk gevoelige thema’s
Lerarenopleiders en leerkrachten missen vaak concrete handvaten om een constructief gesprek over maatschappelijk en levensbeschouwelijk gevoelige thema’s te faciliteren.
Meer infoKlas Op Stelten: Webinars over controverses op school
Bekijk een dubbel webinar rond controverses in de klas en op school, met concrete aanwijzingen om constructief om te gaan met leerstof die controverse kan oproepen.
Meer info