Zoeken
Tools & tips
11 september 2019

Omgaan met controverse en polarisatie in de klas

Ons samenleven staat onder spanning. Discussies over politiek en samenleving raken snel verhit, tegenstellingen worden scherper gesteld. Dat laat zich ook voelen in de klas en op school. Leraren en directies worden voor fikse uitdagingen geplaatst. Hoe moet je reageren op heftige of haatdragende uitspraken? Hoe geef je les over gevoelige thema’s in het leerplan? Hoe ontmijn je polarisatie? Hoe voer je gesprekken over controversiële onderwerpen zonder dat de klas opvliegt?

In het boek ‘Omgaan met controverse en polarisatie in de klas’ zoekt Maarten Van Alstein, onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut, antwoorden op deze vragen. Voortbouwend op inzichten uit de internationale wetenschappelijke literatuur, praktische handelingsschema’s van ervaren dialoogtrainers én concrete ervaringen uit de klaspraktijk, biedt het een pedagogisch kader om in de klas en op school om te gaan met controverse en polarisatie

Pedagogisch begeleiders, gemotiveerde leraren, directies, lerarenopleiders en educatief medewerkers van vormingsorganisaties vinden in het boek richtingwijzers en tips over het aangaan van moeilijke gesprekken en het bewerkstelligen van een open en democratisch gespreksklimaat.

Bestel het boek hier: https://www.pelckmanspro.be/omgaan-met-conflict-en-polarisatie-in-de-klas.html

Ook informatiefiches en een infographic
Van het Vlaamse Vredesinstituut

Naast het boek zijn er ook informatiefiches en een infographic beschikbaar die je gratis kan downloaden op de website van het Vlaams Vredesinstuut!

Praktijkvoorbeelden

Handboekenvergelijking Israël-Palestina: kijken door elkaars bril

Meer info

Zelfmoord leidt tot polarisatie in moskee

Meer info

Richt je als school een gebedsruimte in?

Meer info