Praktijkvoorbeeld

Hoe omgaan met polarisatie in de klas?

Leerkracht Angelique Hoogstoel geeft haar inzichten over hoe je gepolariseerde thema's kan bespreken in een diverse klaspraktijk.

Polarisatie in de samenleving is wijdverspreid. Het kan zich voordoen binnen de familie, op het werk, tussen vrienden, en dus ook op school. We gingen langs bij leerkracht Angelique Hoogstoel om met haar te bespreken wat haar tips zijn om met polarisatie om te gaan in de klas. Angelique is leerkracht godsdienst - en geschiedenis in het Imelda instituut, een Nederlandstalige school in Molenbeek, Brussel die superdivers is - dit betekent dat 80% van de leerlingen op school een migratie-achtergrond heeft. Dit brengt een aantal unieke uitdagingen met zich mee.

  • Wanneer de klaspraktijk ontspoort is het soms goed om je vast te houden aan de wet. Dit biedt een objectieve basis om beter om te gaan met heftige uitspraken en kan zorgen voor een strenge begrenzing van de discussie.
  • Om gepolariseerde thema’s, zoals de holocaust, binnen te brengen is het goed om een link te maken met de eigen leefwereld van de leerlingen. Dit zorgt voor herkenning, authenticiteit en betrokkenheid.
  • Durf toe te geven dat je ook niet alle kennis hebt en sta ervoor open wanneer leerlingen kritische vragen stellen om er later dieper op in te gaan.
  • Als een discussie emotioneel wordt kan het zijn dat je die mee naar huis neemt. Het is dan belangrijk om te leren objectiveren en het niet kapot te analyseren. Zoek de steun van je collega’s op, niet alleen emotioneel maar ook voor nieuwe perspectieven. Het is goed om achteraf de discussie een plaats te geven naar de leerlingen toe.
  • Het is langs de ene kant belangrijk om boven een klasdiscussie te staan, maar langs de andere kant is het ook goed om te laten zien dat sommige uitspraken je raken. Het is helemaal niet erg om je kwetsbaar op te stellen, zo zien jongeren dat ook jij een mens van vlees en bloed bent dat betrokken is op de thema’s die leven in hun dagelijkse leefwereld.